25-07-2010

Turkije




Ben net terug van twee weken reizen in Turkije met de familie. Het was erg leuk en zeker ook inspirerend. We hebben veel gezien en ook veel mooi handwerk. Ik ben erg onder de indruk van Oya's, kleine kleurige
bloemetjes, traditionele versiering van sjaals en andere doeken. Ze worden op verschillende manieren gemaakt, bijvoorbeeld met frivolité, naaldkant of gehaakt. 
Ik had zelf al een paar jaar een ketting van Oya's, in Nederland gekocht. In Turkije heb ik er nog twee bijgekocht. Ik had er een om toen ik een winkel in Fethiye binnenkwam en het viel de eigenaar op. Zijn vrouw spaart Oya's en hij haalde een hele doos van zolder om te laten zien. Ze kon ze ook zelf maken en vertelde dat het met een kleine haaknaald wordt gemaakt en gaf me een klosje van het garen dat gebruikt wordt. 
Gewapend met dit klosje ben ik naar een lokale handwerkwinkel gegaan. Daar heb ik onder andere dit prachtig garen gekocht in allerlei kleuren en een hele kleine haaknaald. 
Na wat gezoek op internet blijkt het toch wel lastig om precies te vinden hoe Oya gemaakt wordt. Ik heb wat ideeën en ga het proberen... 
We just got back from two weeks of traveling in Turkey with the family. It was great fun and very insipring. We have seen a lot and also much beatiful craftwork. I'm very impressed with Oyas, small colourful flowers, traditional decoration for scarfs. They are made in several ways, for example with crochet or needlework.
I have had a string of Oya for a few years already, which I had bought in the Netherlands. In Turkey I bought two more. I was wearing one when I entered a shop in Fethiye and the owner immediately noticed. His wife collected Oyas and he got a box from upstairs to show me some. She could make them herself and told me they are made with a small chrochet hook and gave me a spool of the yarn that is used. 
Armed with the spool I went to a local crafts shop. There I bought, among other things, this beautiful yarn in many different colours together with a small crochet hook. 
After some searching around on the internet it turns out to be quite hard to find out exactely how Oya is made. I did get some ideas and I am going to try my best...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten